
Tatiana Maďarová: Základom je, aby ste nikdy nezabudli byť najmä človekom
Biele srdce – symbol obetavosti, empatie, odbornosti a pomoci. Každoročne sa toto ocenenie udeľuje sestrám z celého Slovenska, ktorých profesionalita a oddanosť pomáhajú tým, ktorí to najviac potrebujú. Biele srdce sa udeľuje v troch hlavných kategóriách: sestra v praxi, sestra manažérka a sestra pedagóg a aj mimoriadne ocenenie za celoživotné dielo. Tento rok si ocenenie odnieslo celkovo 29 sestier a pôrodných asistentiek, medzi ktorými je aj sestra VÚSCH Mgr. Tatiana Maďarová, MPH.
Tatiana Maďarová získala ocenenie v kategórii Sestra manažérka. Ide o národné ocenenie pre sestry, ktoré zodpovedajú za fungovanie celých oddelení či dokonca kliník. Túto kľúčovú vedúcu pozíciu zastáva na Klinike anestéziológie a intenzívnej medicíny vo Východoslovenskom ústave srdcových a cievnych chorôb. Prečítajte si rozhovor s touto výnimočnou zdravotnou sestrou, ktorá posúva vpred nielen zdravotnú starostlivosť na klinike, ale aj celý kolektív.
Čo to znamená pre sestru a konkrétne aj pre Vás, dostať takéto ocenenie, a to na národnej úrovni?
Ocenenie Biele srdce na národnej úrovni je tá najväčšia pocta, akú môže akákoľvek sestra, ktorá pracuje v našom systéme zdravotníctva, dostať. Myslím si, že väčšie uznanie už nie je. Je to veľmi príjemný pocit, keď viete, že si vás niekto všimol a dostanete takéto ohodnotenie za svoje úsilie, ktoré ste počas svojho profesionálneho života v zdravotníctve vynaložili.
Keď mi zavolali zo Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek s tým, že som nominovaná na toto ocenenie, príjemne ma to zaskočilo. Som naozaj nesmierne šťastná, že si pri tom množstve skvelých ľudí pracujúcich v našom zdravotníctve všimli práve mňa. Je veľmi pekné a hodnotné, keď vám niekto takto, na národnej úrovni, dá najavo, že si vašu prácu váži.
Aký je Váš pohľad na prácu zdravotnej sestry?
My sestry zastávame prácu, ktorá nie je vždy jednoduchá a, samozrejme, často nie je ani docenená, povedzme si to otvorene. Ešte stále sa v spoločnosti pasujeme s postojom, ktorý nás sestry vníma na ,,nižšej úrovni“, a to aj napriek tomu, že zastávame dôležité a nenahraditeľné postavenie v rámci zdravotnej starostlivosti. Aj v tejto dobe sa ešte stretávame s názormi, že sme len nejaké opatrovateľky či asistentky lekárov. Nie je to však tak. Sestra je skutočne človek, ktorý je v prvej línii. Je to práve ona, ktorá upozorňuje lekára na to, že niečo s pacientom nie je v poriadku, je to práve ona, ktorá má vedieť rýchlo a odborne zareagovať. Je tu pre pacientov, pre príbuzných, či je pracovný deň, víkend, sviatok alebo noc. Neustále sa potrebuje vzdelávať tak, aby mohla poskytovať kvalitnú a bezpečnú starostlivosť a byť oporou pre mladé kolegyne či kolegov. A, samozrejme, popritom zastáva aj úlohu dcéry, manželky či matky… Nie vždy je jednoduché skĺbiť tieto veci do vzájomnej súhry.
Vykonávať kvalitne prácu sestry nie je jednoduché povolanie. Na druhej strane si však myslím, že aj keď je to síce náročné, je to aj veľmi krásne. Obzvlášť, keď vidíte, že ste niekomu pomohli prinavrátiť zdravie či dokonca život. Každý pacient prežíva aj nejaký svoj súkromný príbeh. Vidíte pacientov živých a zdravých, následne aj ich šťastných príbuzných. To je to, z čoho dokážete čerpať silu a motiváciu.
Získali ste ocenenie v kategórii Sestra manažér, aký je teda ten Váš manažment?
Môj manažment je náročný a zložitý, pretože sa delí na dve dôležité zložky. Prvou je určite manažovanie vlastného času, keďže súkromie je výrazným spôsobom ovplyvnené práve pracovným tempom a pracovnou záťažou. A tou druhou je pracovný manažment, jednak rozvrhnutie si mojej vlastnej práce a sila i schopnosť zavádzať nové poznatky do praxe. Dôležitý je samozrejme aj manažérsky aspekt, respektíve čas, ktorý strávim práve s ľuďmi v denno-dennej praxi. Možno sa to nezdá, ale aj zamestnanci potrebujú, aby tu pre nich niekto bol, niekto, kto ich vypočuje, niekto kto sa im poďakuje. A práve to vnímam ako pridanú hodnotu tejto práce, tej manažérskej funkcie. Nie je to len o tom mať ,,moc“ a mať možnosť niečo, či niekoho riadiť, ale nezabúdať pri tom na to, že sme všetci ľudia a každý z nás má nejaké starosti.
Vedúca funkcia je tak trochu nevďačná – málokedy žijete s pocitom, že sú ľudia spokojní. Myslím, že je však dôležitá komplexnosť a funkčnosť celého kolektívu, schopnosť napredovať a posúvať vlastné hranice. Nemenej dôležité je vedieť i správne vyhodnotiť denno-dennú prevádzku, interpersonálne či intrapersonálne situácie a mať schopnosť riešiť náročné dianie s pokojom a rozvahou, nie na základe osobných preferencií. Vždy rada vravievam, že sme tu viac ako doma, tak si tu spoločne vytvorme také prostredie, ktoré bude pre nás príjemné. Základom je, aby ste nikdy nezabudli byť najmä človekom.
V čom je KAIM z hľadiska manažovania špecifická?
Spolupráca a tímovosť je nezastupiteľná, každá klinika zohráva významnú úlohu v reťazci poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Čo sa však týka KAIM, osobne to vnímam tak, že ide o čosi náročnejšiu a zložitejšiu časť. Nielen pokiaľ ide o technologické hľadisko a vybavenie, ale najmä psychický nápor.
Pracujeme s veľmi veľkým množstvom prístrojovej techniky, či už sú to štandardné monitorovacie prístroje, ale taktiež napríklad dialyzačné prístroje a podporné prístroje zlyhávajúceho obehu či respirácie. Dôležité sú nielen praktické zručnosti, ale aj veľmi kvalitná teoretická základňa. A naozaj, v tomto celý personál, od sanitárov, asistentov, cez sestry až po lekárov tvoríme jeden tím, pretože keď sa pacientovi zhorší stav, vždy sa ako prvé kontaktuje KAIM. A nie je to jednoduché vidieť pacientov v ťažkom kritickom stave. Tá najťažšia časť na tom je, keď viete, že môžete robiť čokoľvek a už nedokážete pomôcť. Práve to tvorí extrémnu záťaž na tejto klinike. A preto si nesmierne vážim prácu našich sestier, schopnosť a vôľu spojiť sa pre spoločný cieľ, ktorým je kvalita, odbornosť a ľudský prístup.